måndag 18 oktober 2010

A new beginning.

Nu har det skett. jag har borjat trana igen.

Redan innan min efterkontroll pa modravardscentralen hade jag lite smatt borjat trana igen pa friskis o svettis. Tva pass i veckan, ett medel, och ett som jag varierade mellan spinning och styrkeaerobics. Och samma dag som jag fatt gront ljus fran mordavarden, sa drog jag pa mig traningsoverallen och skumpade ut i 5,5 km-sparet med Dina bumpandes i vagnen framfor mig. Jag orkade inte riktigt springa hela strackan. Men guuuuuud vilken harlig kansla! Antligen far jag springa! Flasa, springa mjolksyran ur benen, nastan do, spurta, flyga fram i sparet. Och stretcha efterrat. Varje tranings beloning.

Har i Palma har jag haft som ambition att springa cirka atta kilometer varje morgon, inklusive nagon kilometer strandlopning och da och da ett dopp i medelhavet. Det har inte riktigt blivit av. De tva forsta dagarna gick superbra, den tredje dagen var jag sa slut att jag bara sprang halva strackan och gick hem. Fjarde dagen blev en "vilodag", dvs jag gjorde hundra armhavningar istallet for att springa. Femte dagen - ut pa gatan igen. Sjatte dagen blev det alternativtraning, jag lanade pappas cykel och snurrade omkring langs kusten osterut. Sjunde dagen blev ytterligare en "halvspringdag", dels pga trotthet, dels pga kramp. Och sa haller jag pa och bli forkyld, det kanns i halsen. Imorgon blir ytterligare en vilodag, mojligtvis med fler armhavningar. Om jag hinner. Vi flyger hem imorgon...

Ar makta sugen pa att paborja triathlontraningen redan nu, alltsa. Kopa mitt simkort for ett halvar, borja plaska, spincykla, gymma - och springa, fast det sistnamnda gor jag utomhus. Jag gillar inte lopband. Det enda jag ar radd for ar att ga for fort fram. Tank om jag skadar mig...?

Kanske ska jag sluta oroa mig och helt enkelt kanna efter, och anpassa traningsintensiteten efter vad kroppen klarar av?

Helt klart ar jag nagorlunda i form aven fast jag varit gravid. Det kanns i kroppen nar jag e ute och springer. Jag har energi, musklerna ar starka, det mesta av kondisen finns kvar. Borde bara vara att tuta och kora, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar