tisdag 25 januari 2011

Krockrisk när det är som bäst

Ishalt. Snäv kurva. Sextio kilometer i timmen. Vanligtvis ingen skrytsam hastighet, men i dagens väglag känns det helt galet snabbt. Typ "vad-i-hela-friden-håller-jag-på-med-sänk-farten-mänska". Med radion på hög volym styr jag målmedvetet mot svängen, diggar med, vrider ratten, bilen hamnar i spinn, hela världen far hejdlöst förbi utanför rutan och Robbie Williams dånar "Let me entertain you" medans en stor, isad snövall tornar upp sig närmare och närmare...

Och tre glada körskoleelever i baksätet hurrar "Wiie, vad det killar i magen!"

När jag får stopp på spinnet utan att döda motorn, får jag en liten applåd. Sen kör vi vidare.

Jo, just det, jag körde halkbana idag. Farao vad kul det var! Och haha, gissa vad nervös jag var innan. Hade till och med ont i magen och kämpade mot gråten. Skrattretande ju. Det här var klart det roligaste momentet hittills i körkortsutbildningen!

Men det gick bra för oss alla. Tanja, Marcus, Charlie och jag. Och så instruktören som satt i passagerarsätet fram och växlade bilens drift mellan framhjulsdrift och bakhjulsdrift för att vi skulle få känna på både över- och understyrning.

Vi körde på en "älg" också... Tre små koner utplacerade på körbanan. Gasade som tokar mot konerna tills instruktören manade "broms" och vi tvärnitade och försökte styra undan. Älgen blev påkörd ett par gånger, av de elever som satt i den andra bilen. Vi, Lasse-gänget - från Lasses bilskola - körde så ordentligt så... Vi får la tacka Anders, vår körlärare, för körkunskaperna :)

Gissa på en skala hur gärna jag vill ha mitt körkort. Nuuuuuu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar