lördag 28 maj 2011

DETOX

Kolla in perfekta tv-shops-sälja-in-produkt-berättelsen.


"Jag har länge sökt en livsstil och kosthållning som ger mer energi i
 vardagen. Jag tränar regelbundet, ibland riktigt intensivt, men det
känns inte riktigt bra att all energi går åt till träning, barnpassning,
 tvätt, städning och matlagning. Var tog den gamla, tillitsfulla
piggheten vägen?


Efter att ha sökt länge och prövat olika lösningar på mitt problem,
allt från sockerbombning till GI, har jag nu funnit en metod som jag
tror på. Jag har funnit DETOX. Ett effektivt sätt att bli av med mina
slaggprodukter, som lagrats i åratal och täppt till mina kanaler,
hindrat näringsflödet och därmed gjort mig till en trög och trött
människa.

 Följ med mig på min 20 dagars resa mot en piggare tillvaro!"


Åsså lite fakta rå...

En DETOX-kur behöver inte innebära en drastisk förändring i det
vardagliga livet. Att bara tillsätta ett enkelt tillskott till
vardagskosten i ett par-tre veckor, räcker gott och väl för att ge ett
märkbart resultat. En mer dramatisk effekt uppnås genom att dessutom
lägga om kosten under kuren, äta färsk, obesprutad (ekologisk) frukt och
 grönt och bär, nötter och frön, vegetabiliska ohärdade oljor, och
vegetabiliska proteiner från t.ex. bönor, linser, alger, quinoa och
andra baljväxter.

Träning bör utföras med måtta under en DETOX, dels pga att man
tillfälligt minskar sitt intag av protein som behövs för att
återuppbygga kroppen efter hårda träningspass. Protein är krävande för
levern att ta hand om, och just nu är det sista vi vill att ta resurser
från leverns arbete med att bearbeta kroppens slaggprodukter! Dessutom
kan jag tänka mig (OBS, egen teori) att man kan jämföra en DETOX med en
återhämtning från ett sjukdomstillstånd. Istället för att kroppen städar
 upp efter t.ex. en förkylning, så låter vi den nu rensa bort vår
"osynliga sjukdom" - ämnen som lagrats i kroppen och smygande ställt
till med en massa sattyg. Låt kroppen arbeta i fred, helt enkelt!

Nu får vi väl se hur aktiv jag kommer att vara med att uppdatera hur
DETOXen fortlöper. Men ska göra mitt bästa! För er som är nyfikna:


Jag använder mig av Ortis' MethoDraine flytande DETOX, en kur på 20
dagar. Varje dagsdos späds ut i 1,5 liter vatten som dricks utspritt
under dagen. Inköpt på Life :)

Och så har jag hämtat en hel del matinspiration från Ulrika Davidssons "RAW FOOD med två detoxveckor". Utgiven av Ica bokförlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar