lördag 28 maj 2011

DETOX dag 1!

Dagen började med salladsfrukost, den överblivna från gårdagskvällens rawmeatfrosseri... Receptet finns här om du inte kommer ihåg. Vilket du borde göra. Det var ju för fasiken igår, du otrogna, slarviga icke-bloggföljare! Morrrrrrrr den som tar åt sig.

Nåja. I prefer forgiving before judging...

Till lunch gjorde jag en helt underbar saffransbulgur med russin och granatäpple, signerad Ulrika Davidsson - hon gjorde den med quinoa, men i brist på detsamma fick det bli bulgur. Och min spanska saffran kom äntligen till användning! Tjuhuu!

Sedan hände något skumt. Min mage var icke nöjd. Den kurrade och knep och knåpade och det spelade ingen roll att jag dessutom tog en skål avocado och äpple med svarta och vita sesamfrön till efterrätt/mellis - magen skrek efter någonting. Min egen teori lyder som följande. Jag är van vid halvfiberrik, men kompakt och uppfyllande mat. Typ bröd. Pasta. Gröt. Hela magen full, och helst nåt sött efteråt för tillfredsställelsens skull. Så brukar mina eftermiddagar i regel se ut. Nu smäller jag istället i mig så mycket fibrer att magen tror att den är mätt efter en liten portion - men kommer efter nån halvtimme på att hallå, det finns ju massa plats kvar ju! Var är kakorna?

Halvt utmattad av konstiga kroppssignaler (ock lite Dinakink) så däckade jag på sängen vid tre, och sov till sexsnåret. Dina gjorde precis detsamma, fast i sin spjälsäng då, annars hade jag såklart inte haft möjlighet att vila ut själv. Så jag är tacksam.

Dina fick sin mat och jag käkade en större portion bulgur till middag - och fördelade den här gången mer bulgur än sallad. Fick verkligen kämpa i mig alltsammans, men det gjorde susen. En halvtimme efterråt var jag fortfarande mätt. Och resten av kvällen också. Egentligen...

Den där boken, den om raw food och detox, är hur kul som helst! Och jag tänkte att eftersom det blev lite konstigt med maten nu i eftermiddags så kanske man skulle ha lite bröd hemma till imorrn, att mumsa i sig som mellanmål. Bröd på vanligt mjöl (vete, råg, graham, dinkel, mm) går bort, det är för processat och hämmar detoxen. Men jag hittade ett recept på fröbröd med morötter, som blev riktigt gottigott...

Fröbröd

1/2 kg morötter
2 dl mandel
 2 dl solrosfrön
2 dl pumpakärnor
1 dl linfrö

Dekoration: solrosfrö

Sätt ugnen på 175 grader. Riv morötterna fint. Mixa nötter och frön med 3 dl morotsriv till en jämn pasta, blanda sedan ner resterande morotsriv. Forma 8-10 bullar och lägg på smord plåt. Strö lite solrosfrö över bullarna och grädda i ca 60 min.

Medans bullarna gräddade hittade jag på något annat mumsmums utifrån ett detoxrecept på chokladmousse...

Crunchy chokladkräm

1 dl torkade fikon
2 mogna avocado
1 dl vatten
4 msk honung
1 vaniljstång
1 dl kakaopulver
1 dl grovhackade cashewnötter

Blötlägg fikonen ca 30 min. Skala och gröp ur avocadona och mixa tillsammans med fikon, vatten, vaniljstång, kakao och honung (om du har fast honung så underlättar det att smälta den lite i micron först). Rör ner cashewhacket allra sist.


Såja. Nu känns det normalt i kroppen igen. Älska dieter där man kan ge utlopp för cravings utan att faila utmaningen ;)



Bilder från Ulrika Davidssons "Raw Food med två detoxveckor", och recepten.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar