lördag 18 juni 2011

Cred till öppna förskolan

Vet att jag har lovordat sensus och verksamheten Unga Föräldrar intill uttömlighet, och medvetet valt att inte belysa min familjecentral. Mest för att jag inte haft något behov av att vara där, i och med att Unga Föräldrar har funnits, plus alla tusen andra punkter på veckoschemat. Övningskörning och teori, körkort, trummor där ett tag i höstas, kompisar överallt, uj... Som sagt. No need.

Men nu har det hänt nåt. Tack vare Dina, får jag väl säga. Vid senaste bvc-kontrollen upptäckte jag hur starkt hon uppskattade varandet på öppna förskolan. Alla nya, roliga prylar överallt att klämma på, kasta, smaka, upptäcka. Och alla barn. Massor med barn i hennes egen storlek och större, att titta på eller hälsa på. Det fanns så grymt mycket att göra, att jag plötsligt var överflödig. Najs! Jag sitter här på golvet med en tidning sålänge, då.

Sensus är Aktiviteter. Det är en sorts mammavila - att få hålla på med nånting tillsammans med andra, och ändå ha barnen i fokus. På öppna förskolan var det stelt i början, enligt min lilla analys på grund av att det inte fanns någon självklar sammanordnare som förde ihop alla nya personer. Där får man ta initiativet själv. Men egentligen är det väl inget fel i det... Eller om den sociala lusten inte infinner sig, är det helt okej att bara vara där och låta snutt ha kul, medans man själv läser en tidning. Det blir en annan sorts mammavila.

Så sorry att jag vänt öppna förskolan ryggen fram tills nu, det tog ett tag att fatta vad man kan ha er till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar