torsdag 28 juli 2011

Idag är det nyårsafton

Nytt år, ny början.

Så brukar det heta. Man ska börja på nytt. Börja om, lägga av, lägga till, förändra. Men oftast sker inte själva förändringen, nystarten, på nyårsafton. Kanske inte på nyårsdagen heller. Löftet är myntat, viljan är skriven, men infriandet kommer.... Senare. Förhoppningsvis.

Ett nytt år är egentligen ingen ny början. Inte av det personliga slaget ialla fall. Det enda nya som händer är att den nya kalendern börjar gälla. Det är ett Nytt År på pappret. Jag tycker nog snarare att det personliga nyåret inträffar när man sätter planen i verket, när man väl sätter farkosten i rullning. Oavsett var i kalenderåret detta inträffar.

Idag har jag nyårsafton. Jag har varit uppe i Norrköping en sista gång, lämnat ifrån mig nycklarna, fått grönt på städbesiktningen. Om några timmar sitter jag på nedräkningens tågresa ner till skåne. Ett nytt hem, en ny stad. En ny tillvaro, en ny syssla (plugg), nya bekantskaper, ny kvarterspizzeria, nytt bebisliv (dagishämtning inkluderat), nya löparrundor, nya vindar som blåser runt knuten. Herrejösses vad mycket nyheter på en gång. Det blir ett rejält avstamp det här!

Nästan så man skulle ta och köpa en flaska bubbel att korka upp vid tolvslaget ikväll.

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar