onsdag 17 augusti 2011

Keep it crispy

Jag minns med fasa mina barndomsdagars "sommarblandning" - en påse frysta grönsaker som efter uppkok resulterade i en konsistensmässigt homogen massa med något grönt, något vitaktigt och lite orange i. Broccoli, blomkål och morot, stod det på innehållsförteckningen, men jag definierar snarare dessa sladdriga små klumpar som once-upon-a-time-we-were-vegetables. Denna produkt fick mig att sky blomkål i många år - broccoli och morötter visste jag hur de smakade i färskt tillstånd så dessa klarade sig från att bli hatstämplade. Men blomkålen... Huuu.
Dock så har jag tagit till vana att samla mod till mig och försöka slå hål på mina gamla barndomsfasor genom att köpa hem mat som jag tidigare ratat, och tillaga dem på nya sätt. På så sätt har jag lyckats rädda mitt förhållande till gröna ärter, räkor och pilgrimsmusslor, och svamp.

Nu kommer alltså turen till detta förhatliga huvud. Och jag lyckades faktiskt rädda det undan forna fördomar genom ett aldrig förut testat knep: Behåll krispigheten. Ska blomkålen kokas; koka den al dente. Eller som här nedan, behåll allt ljuvligt tuggmotstånd genom att woka grönsaken helt hastigt. Receptet räcker till fyra hungriga pers, är helt vegetariskt, och puttrar klart på risets koktid. Tjugo minuter blankt, alltså.



Emmas Indian Blomkålswok

Koka fyra portioner ris. Klyfta en rödlök. Dela ett halvt blomkålshuvud i mindre buketter. Woka blomkål och rödlök i lite olja tills löken precis mjuknat. Häll på en stor burk indisk Tikka Masala ca 400-500g och låt puttra någon minut. Dra woken från plattan och rör i en burk avrunna kidneybönor. Servera med ris!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar