fredag 24 december 2010

En totalt oplanerad jul

Hårfärgning, önskejulbord, bebisbus och eddie izzard. Den här julen klår till och med Ferdinands korkek i lycka och mysfaktor.

Jag och Dina firade jul hos mor och Jan i Stockholm. Vi hade anlänt med tåg sent på natten, åh, den euforiska lättnad som inföll när jag på Norrköpings tågstation upptäckte i allt tågkaos att mitt tåg endast var en enda, ynka liten minut försenad! Annars var resterande tåg uppskjutna med flera timmar, eller inställda. Men vi, vi hade stentur!

En något sömndrucken Emma sträckte ut på mors soffa på morgonen. Jag hade storslagna planer för förmiddagen - äntligen skulle barret bli blått, och den här gången skulle jag lyckas. Och det gjorde jag! Nu, nu äntligen, blev det precis som jag ville ha det! Hoppas bara att inte hälften av färgen försvinner i första schamponeringen, som förra gången.

Vi dukade upp ett sporadiskt men rikt julbord, ett "alla-får-välja-vad-de-vill-ha"-bord. Jan skulle absolut ha sina prinskorvar, och Janssons. Mamma gjorde sin julsallad på isberg, cashew och avocado, och så hade vi ägg, rökt lax, skagen- och rödbetssallad, ostbricka och vindruvor, en liiiten burk matjes, och potäter. Till gottebordet hade jag önskat mig peppisar, så de fick stoltsera i snygga skålar när de inte inmundigades med ost, d.v.s. de som jag inte dekorerat mer eller mindre kontroversiellt med rosa kristyr. De fick agera prydnad. Ett tag... Dessutom lite choklad, nötter, min burk med hemgjord limekola, mandariner. Imorrn blir det risgrynsgröt till frukost - vi orkar aldrig ta det också på julaftonskvällen efter allt gottigott hela dagen.

Till kvällen skrattade vi så vi kiknade åt Eddie Izzards ståuppshow Sexie. Underbar..! Och så tittade vi på Karl Bertil Jonssons julafton på... Youtube! Efter önskemål från mig. Sen hittade vi lite kalle anka-klassiker på youtube också, bland annat en från 1930-talet. I färg. Visste inte ens att det fanns färg-TV på den tiden :)

Det här var Dinas första jul. Hon förstår väl inte så mycket, som det brukar vara när småbarn firar jul med vuxna, men kolapappret prasslade fint och tomtedräkten värmde säkert gott. Det är som alltid kul med uppmärksamhet och det får hon i massor, en liten sötboll som hon är.

Julkramar från oss alla! Och god fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar