onsdag 12 januari 2011

Hacka tänder

Nu har jag bestämt mig. Det är dags.att fullfölja det jag en gång påbörjat.

Dags att ta min förbaskade licens i FBVII.

FBVII - Fartygsbefäl klass sju - är en befälsgrad som berättigar till befattningar som styrman eller överstyrman i inre fart - stockholms skärgård, till exempel. Dock måste jag dessutom ha 36 månaders sjötid - PUUUUUH - innan jag får utnyttja licensen till fullo. Men bara den teoretiska utbildningen är en språngbräda till yrkesroller som är klart roligare än att stå och träla i självscanningen på Ica. So I give it a shot.

Snackade lite med Antons pappa idag om vad man kan göra och arbeta med, och jag nämnde att jag tänkte satsa på att fullfölja min befälsutbildning. Han undrade vad det var som saknades, ett halvårs studier, eller...?
"Nä, jag har en tenta kvar."
"En sketen tenta och du går här hemma och dräller! Nä kom igen Emma, det är ju bara att göra."

Men om han visste hur läskig, stor och totalt livsfarlig en tenta i Farligt Gods egentligen är..! Jag måste sätta mig in i bestämmelserna... Jag måste lära mig hur man slår upp och tolkar symboler och tecken i IMDG-koden, jag måste för fasiken lära mig hur man ska stapla de olika containrarna ombord för att inte spränga båten i småbitar mitt ute på atlanten. Jag måste tänka logiskt. Det är inte bara en tenta, det är Farligt Gods, för hundrade gubbar! As-allvarliga grejer. Jag kommer dö medans jag skriver den.

Inse hur synd det är om mig.

Och inse hur ironiskt det är att plugghuvudet Emma Lundström fasar för ett enda, sista teoretiskt moment i en relativt enkelt inläst sjöbefälskurs, ialla fall om man jämför med matten i gymnasiet, bara för att det är logik inblandat och för att jag failade första gången.

Nä, håll huvet kallt nu. Har du klarat att föda barn så ska du väl klara det här också. Seriöst, körkortet är värre och det går ju riktigt bra nu. Snart uppkörning. Hoppas jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar