söndag 13 februari 2011

Och sedan kom maffian till Norrköping

Ja, alltså, min morbror med familj kom på besök. Hahaaa, där trodde ni att jag hade en riktig maffia på besök! Nåja, det är inte långt ifrån, släkten på moschans sida är som en enda stor familia som regerar över svenska södern med nästen i Laholm och Lund. Vakta din tunga och krydda din gnocchi ordentligt om du inte vill smaka på Anettes trädgårdsspade och Kimmes lackspruta... Farliga grejer.

Familian Olsson-Persson kvartade in sig på Grand, ett dugligt högkvarter att utgå ifrån mellan köpslagning och nöjesliv. Cecilia hade storslagna säljarplaner under helgen för sitt barnplaggsimperium, och mellan affärerna hade tid lagts in till att ära släkten på orten (mig) och njuta livets söta på en nöjesanläggning (busfabriken).

Hemma hos mig blev det våffelkalas. Det har börjat bli lite av ett signum från min sida, att bjuda på våfflor när nån kikar förbi. På fredag kommer Katarina och Danni från kyrkan och hälsar på, så då åker våffeljärnet fram igen... Den här gången blev vi många. Och tur var väl det. När två av sammanlagt åtta närvarande (Kimme, Cecilia, deras småttingar Nikita och Angelo, och så Nico och hans kompis Alex, plus mig och Dina) var bebisar, så gjorde det absolut ingenting att det fanns många vuxna händer som kunde hjälpa till med gräddning, dukning och till och med diskning! Nikita, min tvååriga kusin, drog också sitt viktiga strå till stacken och stod för underhållning och mysstämning.

Dagen därpå fick jag upptäcka en riktig skatt bland barnglada smultronställen i Norrköping. Busfabriken. Vilket ställe! Klätterställningar i labyrinter, stora rutschkanor i svindlande tunnlar och hisnande branter, bollhav, barn överallt, och till och med en liten bebishage där Dina fick ha sitt lilla roliga med färgglada krumelurer att kravla över, peta på och undersöka. Hon åkte rutschkana också. En liten. Och blev rätt paff. Medans Nikita och Kimme sprang, klättrade och kröp i alla gångar, torn och vindlingar högt ovanför mig och Dina.

Skulle kunna gå dit igen för mitt eget höga nöjes skull. Dina är ju för liten än för att njuta av stället fullt ut, men... Hmmm, nån annan med lite större barn i Norrköping som vill haka på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar