lördag 12 mars 2011

Vårstädning i hjärnan

Dagarna ljusnar och snövallarna smälter. Vårsolen förärar oss nordbor allt oftare med ett tittut genom molntäcket. Snart sätter gatukontoret igång med att sopa och spola gator och trottoarer fria från grus och allt skrot som dväljts i drivorna. Sopa bort allt gammalt smuts, förbered för ankomsten av vårens livfulla grönska!

Jag tänkte att jag skulle göra något liknande med min stackars arma skalle. En riktig vårrensning.

Har haft ett par dagar i total förvirring. Det vete fasen vad som tagit åt mig. Endera har jag hoppat och skuttat, endera har jag släpat stegen efter mig eller rentav fallit ihop i en liten sorglig hög och storbölat. Glädje har avlöst irritation, förväntan har förbytts mot förtvivlan, och däremellan har strofer av bejublande salighet, längtan, frustration och ren och skär vrede spelat med intensiva intervaller. Huga. Dina har nog undrat vad det tagit åt mamma, också...

Så det här är vad jag har tänkt att göra.
  • För det första: Ut med allt gammalt bråte. Ut på ett papper, till exempel. Brainstorming brukar funka riktigt bra. Få en överblick över vad som egentligen rör sig inne i de där murkiga tankegångarna.
  • Steg nummer två: Sortera upp. Kolla igenom vad av allt det där som egentligen behöver finnas i skallen. Vad, av allt som surrar omkring, är egentligen värt att lägga ner tid och energi på? Släng resten!
  • Och så dags för åtgärd: Lägg ner tid och energi på det som är värt att lägga ner tid och energi på. Snilledrag, duh... Och glöm inte att slafa på soffan på altanen i den sköna vårsolen lite då och då ;)
Jag borde bli terapeut.




Don' worry, be happy, mom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar