tisdag 31 maj 2011

DETOX dag fyra. Orka.

Ja, det där med disciplin är väl inte riktigt min grej. Vi kan härmed bestämma min motivationsduration till cirka tre och en halv dag...

Rågmacka med kokosolja och honung är jättegott till middag.

Min kära detoxguru Ulrika Davidsson mässar ivrigt om hur en detoxkur ibland blir revolutionerande för de fortsatta matvanorna, att man börjar föredra riktigt god, nyttig mat och vatten att dricka istället för pizza och alkoläsk. Vet inte riktigt om jag känner igen mig där. Hela dan idag har jag gått omkring och trånat just efter en stor, välfylld italiensk pizza. Det vore bara sååååå goooooott...

Vi kan ta en liten kortisutvärdering av vad jag hittills lärt mig eller kommit underfund med av detta.
  1. Jag gillar ny, kul mat. Helst nyttig! Men äter jag bara nyttigheter så blir kroppen aldrig riktigt tillfredsställd. Så hälsokäket behöver varieras med gamla hemkära favvisar som frukostfrallor, en och annan pizza och någon gång ett par kulor sorbet i strut...
  2. Det funkar faktiskt att dricka sig mätt på vatten. Man behöver inte alltid sätta i sig en massa käk när suget efter "något" sätter in. Särskilt på kvällen, dricker jag då ordentligt istället för att ta ett par, tre kvällsmackor, då sover jag lugnare och vaknar piggare! Schysst vetskap.
  3. Jag väntar fortfarande på den beryktade tröttheten som ska sätta in någonstans i de första fem dagarna, men den verkar inte komma. Kuren har satt fart på systemet, men det kanske inte är så fasligt mycket gifter i rullning då. Kanske jag inte är så illa däran trots allt? Jag gillar ju grönsaker även i vanliga fall, och tränar mycket vilket ger en god ämnesomsättning och bra cirkulation. Kroppen håller sig väl helt enkelt i hyffsad trim även när jag inte aktivt driver på utrensningen av toxiner. Tack, kropp :)
Även om jag antagligen inte kommer att följa en strikt detoxdiet under resten av kuren, sÃ¥ kommer jag fortsätta med detoxsoppan - 12 ml örtkoncentrat, utspätt i 1,5 liter vatten varje dag -  tills den tar slut. Och jag skippar uppenbara nervgifter fram tills jag är klar. Alkohol, kaffe och sÃ¥nt. Inget jag dricker till vardags ialla fall. Kommer nog även ta det lugnt med mjölkprodukter, har märkt att jag fÃ¥r en gladare mage dÃ¥.

***

Ibland får jag för mig att ställa mig vid spisen i riktigt sena timmar, inte för att jag är hungrig eller så utan mest för att jag då har tid att göra något riktigt kul i matväg... Idag blev det en wokad algsallad med röda linser. Tycker dock att linssallad är svårt att lycka med, det blir alltid så torrt när jag gör det... Snyggt vart det ialla fall.

Och, måste bara visa en grej jag hittade på världsmaten idag... Instant misosoppa! Värm vatten och tillsätt misopulver och voila, din egen miso. Det blir mellanmål imorrn. Fett coolt B)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar