måndag 30 maj 2011

DETOX, dag två.

Humm. En dag av bieffekter.

Jag tänker bespara mina läsare de rektala effekterna av min nuvarande kosthållning. Det räcker att ni vet att hela kalaset, kombinerat med lätt fysisk aktivitet typ cykling och promenader, sätter igång magen riktigt rejält... Men en ganska intressant sak kan ändå vara värd att nämna. Dagens huvudvärk. Det är första gången på åratal som jag har huvudvärk. Och jag kan nämna exakt när den kom! Jag var på väg hem, hade precis passerat vårdcentralen men ännu inte kommit fram till biblioteket - en sträcka på ca fyrtio meter - när en våg av spänningar bara sköljde över hela pannan och tinningarna. Splosh. Ovan känsla! Första tanken som slog mig var hur jobbigt det måste vara att ha sånt här regelbundet.

Jag var ändå fast besluten att mixa ihop min grape-apelsin-mango-jordgubbssmoothie när jag kom hem. Mix mix, svep, slurp. Sen sjönk jag ner i soffan. Och så försvann värken. Det var det! Vem behöver tabletter? :)

Huvudvärk är en av de vanligaste bieffekterna under de första fyra-fem dagarna, och beror på att kroppen frigör en massa toxiner och annat som inte hör hemma i kroppen, som förut varit inkapslat och lagrat i cellerna, och nu cirkulerar i omlopp innan det skjutsas ut ur kroppen.

Idag slapp jag panikhunger. Har småätit en hel del, mest torkad frukt, och mumsat i mig resten av saffransbulgurn och mangosalladen. Till frukost blev det soyghurt med banan och grapefrukt. Jag gulpar i mig tre glas (á en halvliter) detoxsoppa innan lunch, och drack vatten resten av dagen. Stört törstig jag är! I stort sett hela tiden.

Har funderat på en sak. En annan bieffekt som ibland förekommer efter genomgången kur är viktminskning. Men jag tror inte att jag kommer att drabbas av det. Med tanke på att jag typ äter lika mycket som förut, och i viss mån äter ännu mer energirik mat (en massa nötter och frön istället för spannmål) samtidigt som jag inte gör av med lika mycket energi pga att jag inte tränar som vanligt, så kanske jag till och med går upp... Vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar