fredag 20 maj 2011

food court deluxe

Ibland ångrar jag att jag inte har med kameran...

Stockholm. Sista sången för det här äventyret. Jag går omkring i ett soldränkt city och känner hur tungan närmast sandpapprar gommen. Har varit på punkt shop och blue fox och kollat in fräna små bebiströjor á la hårdrock och metal, som tyvärr skulle ha slukat mina sista små slantar i plånkan om jag gett med mig. Nä, det är billigare att trycka egna loggor på bodies från myrorna. Något för morgondagens pysselverkstad med freja, kanske?

Hötorgshallarna fick sig ett besök också. Där kan en gourmet dregla sig dyngblöt över allt från maffiga tonfiskfiléer och medelhavsdelikatesser, till kryddostar, nybakat bröd och allsköns gottigott. Mitt i saluhallen finns ett stort stånd med hundra sorters nötter, pickles och torkad frukt, en del rostat och kryddat, annat i drypande, doftande inläggningar. Detta stånd har smakskålar för nästan varje sort, så det är bara att gå varvet runt och mumsa sig genom läckerheterna.

Väl uppe från hallarna trodde jag att det roliga skulle upphöra. Men nej! Av en ren händelse befann jag mig plötsligt mitt i ett myllrande, rykande och färgsprakande dofthav! Runtom plattan och sergels torg hade ett femtiotal stånd riggat upp något som liknade en internationell matmarknad. Baklava, bratwursts och pannkakor tävlade om uppmärksamheten från enorma stånd med engelsk chutney, cheddar och fudge. Fudgen, säkert sjuttio sorter och varje bit större än en golfboll - karamellkungen, släng dig i väggen - tävlade i uppmärksamhet mot ett italienskt stånd med enorma bitar italiensk nougat och choklad med olika smaksättningar. Amaretto, cappucchino, stracciatella, pistachio, bär och nötter och likörer och choklad i olika kombinationer...

Av matstånden så utmärkte sig speciellt en belgisk bagarstuga med gigantiska kringlor - en kringla var lika stor som en mattallrik. Med olika smaker, såklart. Pizza, ham and cheese, salt, sugar... En kringla räckte till middag. Men bara för att det såg så mäktigt ut, så fick jag med mig en italiensk nougat med drottningbär också. Jösses vad den smälte i munnen.

Som sagt. Bildbevis hade inte varit dumt idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar